۱۳۸۸ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

تصویری از یک شخصیت سالم / قسمت دوم

شخصیت سالم ھرگز جویاي تایید و تحسین دیگران نیست و گر چھ نسبت بھ تاثیر تایید و تشویق آگاه است اما در پي این نیست كھ ھرگونھ فرصت را مغتنم بشمرد و احترام و تكریم مردم را براي خود بخرد . او بطور شگفت انگیزي مستقل از عقاید دیگران عمل مي كند و ھرگز اھمیت نمي دھد كھ گفتار و اعمالش لزوما مورد پسند مردم قرار گیرد .
بسیار ساده و صادق و بي تكلف است و از این رو در گفتارش تلاش نمي كند تا كلماتي را برگزیند كھ سبب خشنودي مخاطبین باشد . وقتي بھ او فرصت عرض اندام داده شود خود را گم نمي كند و اگر با چنین فرصتي روبھ رو نشود از حركت عادي خود باز نمي ماند.
شخصیت سالم تمام اطلاعات و اخبار را از صافي ذھن خود عبور مي دھد و پس از پالایش و تطھیر از مطالب كذب و مھمل ، آن را در نھانخانھ ذھنش ذخیره مي كند تا در وقتي مناسب ، براي رشد و تعالي خود مورد استفاده قرار دھد .
شخصیت سالم مي داند كھ كجا بخندد و چگونھ بخنداند . او شوخ طبعي خود را در ھر شرایطي حفظ مي كند و مي تواند در جدي ترین موقعیت ھا لبخند را بر لبان خود حفظ كند .
او ستایشگر طبیعت و شیفتھ آن است كھ خانھ را ترك كند ، بھ دامن طبیعت برود و در آن بھ گردش بپردازد و نقاط بكر و دست نخورده اش را تجربھ كند . دلباختھ كوه و صحرا، خورشید ، رودخانھ ، گل ، حیوانات ، و درختان است . مناظرطبیعت را حتي اگر چندین بار دیده باشد ، با احترام مي ستاید و از لذت دیدنش سرمست و مبھوت مي شود .
رفتار یك شخصیت سالم بھ نظر بسیاري از مردم ساختگي و غیر واقعي مي نماید . اما الگوي این شخصیت چنان در عمق بھره وري از اكنون براي كامیابي خویش غرقھ است كھ بھ آنچھ دیگران درباره اش فكر میكنند اعتنایي نمي كند .
شخصیت سالم در مقابل تفاوت ھاي ظاھري انسانھا نابینا است . بھ ھمین دلیل سیاه و سفید ، مرد و زن ، كوچك و بزرگ و بومي و خارجي برایش فرقي ندارد
گفتارش طفره آمیز و دو پھلو نیست و خود را در پس نقاب ھا و نقش ھاي اجتماعي پنھان نمي كند . زیرا دروغ و تحریف واقعیت ھا را تنھا خود فریبي مي داند .
او این حق را براي دیگران قایل است كھ خودشان در مورد زندگیشان تصمیم بگیرند و ھرگز سلیقھ شخصي خود را در تصمیم گیري آن ھا دخالت نمي دھد .
وقت خود را صرف ارزیابي زندگي مردم نمي كند و بھ جاي آنكھ درباره مردم صحبت كند با مردم صحبت مي كند و بھ جاي مقصر شمردن آنھا كمكشان مي كند تا كاستیھاشان را رفع كنند و مسئولیتھایشان را بشناسد.
شخصیت سالم ھر كاري را با شیوه ماھرانھ و خاص خود انجام مي دھد و خلاقیت و ابتكار را با آن مي آمیزد .
داشتن انرژي سرشار و قابل ملاحظھ از ویژگي شخصیتھاي سالم است . شور زندگي در وجودش موج مي زند . نیرویش از حد طبیعي بیشتر نیست بلكھ این عشق و اشتیاق است كھ انرژي پر غلیاني را در او متمركز مي كند و او را بھ چنین تكاپویي وا مي دارد . ساعات كمي را بھ خواب اختصاص مي دھد و مفھوم خستگي و بي حوصلگي و كسالت را نمي فھمد . مجموعھ رویدادھاي زندگیش حامل احساسات ، اندیشھ ھا، تلاشھا و فرصتھاست .
او ھمیشھ دانش پژوه است ، نھ یك استاد . زیرا ھرگز احساس نمي كند كھ بھ اندازه كافي مي داند .
شخصیت سالم نھ تنھا از شكست نمي ترسد بلكھ بھ استقبال آن مي رود .
شخصیت سالم قادر است احساسات مخرب را دفع كند و بھ عكس بھ ھیجانات سازنده سرعت بخشد.
اھل بحث و جدل نیست و ھنگامي كھ برخي افراد با تند خویي بھ بحثمي نشینند ، با خونسردي سخنھا را مي شنود و نظرش را ابراز مي دارد اما سعي ندارد دیگران رامتقاعد كند كھ حق بھ جانب اوست .
معرف او خانواده ، جمعیت ، گروه، محل زندگي ، شھر، ایالت، و یا كشور نیست . اوخود را متعلق بھ ھمھ جامعھ بشري مي داند .
ھر گاه مشاھده كند كھ شخصي در زمینھ خاصي داراي امتیاز و مزیتي است رشك و حسادت نمي ورزد بلكھ او را مستحق چنین امتیازي مي داند .
با حداكثر استفاده از اوقات اكنون براي شكوفایي زندگي ، شما ھم مي توانید یكي از این افراد باشید .براي اینكھ این ایده شعف انگیز را ھمین حالا سر مشق زندگیتان قرار دھید ، فقط كافي است كھ تصمیم بگیرید .
برگرفته ازکتاب عظمت خودرا در یابید اثر وین دایر

هیچ نظری موجود نیست: